Forum Klubu "Oldtimer Chojnów"

Klub Miłośników Starej Motoryzacji


#1 2011-06-06 19:33:04

 joystic

Użytkownik

Zarejestrowany: 2011-06-06
Posty: 23
Punktów :   

Kilka staroci

Fiat 508C - Balilla 1100
Samochody zabytkowe


W roku 1937 zaprezentowano nowy model Fiata, o oznaczeniu 508C, nazwany oficjalnie Fiat 1100 Balillia. Było to model kontynuujący tradycję Fiata 508, który produkowany był również pod marką Polski Fiat. Powszechnie nazywano nowy model „Nowa Balilla”, ponieważ Fiaty 508 produkowane w latach 1932-1937 nosiły taki sam przydomek.

 
Montaż samochodów w przedwojennej Polsce - Hudson i Essex
Samochody zabytkowe


Dziewiąty listopada 1920 roku był bardzo ważnym dniem dla Wolnego Miasta Gdańska. Tego dnia została podpisana Konwencja Polsko - Gdańska, na mocy, której Wolne Miasto Gdańsk zostało włączone do polskiego obszaru celnego. Fakt ten otworzył ,,gospodarczą furtkę" do II RP. Miasto zaczęło przeżywać prawdziwy boom gospodarczy, w tym również w dziedzinie motoryzacji. Należy pamiętać, że w owym okresie miasto było zdominowane przez ludność niemiecką, a więc również język, zwyczaje, większość firm działających na terenie Gdańska była niemiecka.

 
Prototypowe Nysy część I
Samochody zabytkowe


Najbardziej poszukiwanymi przez kolekcjonerów, wersjami samochodów zabytkowych, zawsze były i będą prototypy oraz krótkie serie. Nie inaczej jest w przypadku rodzimych konstrukcji, w tym samochodów dostawczych. Do niedawna samochody użytkowe, takie jak Nysy, nie były traktowane jako pojazdy kolekcjonerskie. Nawet same prototypy po testach w fabryce, były używane, jak każdy inny samochód roboczy. Co za tym idzie, pozostało bardzo niewiele dokumentacji na ten temat, nie mówiąc już o samych pojazdach. Na owe braki wpłynął także charakter fabryki we wczesnym stadium jej istnienia.

 
Adler 2,5 Liter
Samochody zabytkowe


Adler 2,5 Liter (typ 10) to pojazd nietuzinkowy. Eleganckie nadwozie, niemiecka precyzja wykonania oraz zastosowanie nowoczesnych, jak na owe czasy, rozwiązań technicznych, zaowocowały stworzeniem samochodu bardzo dobrego i nadzwyczaj pięknego. Co ciekawe, samochód ten był oferowany w Polsce przez przedstawicielstwa, znajdujące się w Bielsku, Bydgoszczy, Gdyni, Krakowie, Katowicach, Lwowie, Łodzi, Poznaniu i Warszawie. Adlery reklamowano w naszym kraju, jako samochody szybkie, wytrzymałe, wygodne i oszczędne. Brak niestety odpowiedzi na pytanie: ile tego typu samochodów znalazło nabywców w II RP.

 
Montaż samochodów w przedwojennej Polsce – Oświęcim-Praga
Samochody zabytkowe


Jedną z ,,pozawarszawskich" montowni samochodów działających w Polsce schyłku lat 20-tych była Spółka Akcyjna Zjednoczone Fabryki Maszyn i Samochodów Oświęcim - Praga. W dniu 13 kwietnia 1929 roku z inicjatywy hrabiego Rogera Raczyńskiego i hrabiego Artura Potockiego, znanych osobistości życia politycznego II RP, na mocy umowy z czeskim koncernem CKD-PRAGA (Ceskomoravska Kolben-Danek) powstaje spółka akcyjna o nazwie ,,Oświęcim-Praga" SA.

 
Jaguar E -Type
Samochody zabytkowe


Jaguar E-type nie jest samochodem. Jest zjawiskiem. I to zjawiskiem o sile, którą nieczęsto mamy okazję podziwiać. Stał się bezsprzecznie ikoną lat 60-tych i jednym z najgenialniejszych przykładów sztuki użytkowej. Jeden z egzemplarzy jest teraz stałym eksponatem Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku.


 
Montaż samochodów w przedwojennej Polsce - Citröen
Samochody zabytkowe


W 1928 roku André Citroën, właściciel jednej z największych fabryk samochodów w Europie pojawił się w Warszawie na oficjalne zaproszenie polskiego rządu. Powodem wizyty były ewentualne inwestycje w Polsce, dotyczące budowy fabryki samochodów. Miała to być trzecia inwestycja Citroëna za granicą. Jak podawała prasa w ówczesnym czasie, wizyta została zorganizowana przez stronę polską z wielkim rozmachem, zaś najważniejszym akcentem była uroczysta akademia w salach Filharmonii Narodowej z udziałem prezydenta RP Ignacego Mościckiego, członków rządu i korpusu dyplomatycznego.

 
Montaż samochodów w przedwojennej Polsce – Lilpop Rau & Loewenstein.
Samochody zabytkowe


Po okresie zastoju krajowej gospodarki, spowodowanym Wielkim Kryzysem w latach 1928 – 1933, nastąpiło ożywienie w przemyśle motoryzacyjnym. W ramach programu opracowanego przez rząd w 1934 roku został wdrożony pakiet reform, dotyczących przemysłu chemicznego i energetycznego. Państwo przejęło również część udziałów upadających przedsiębiorstw. Stopniowy rozwój gospodarki spowodował zainteresowanie kapitału zagranicznego. Niewątpliwe zasługi w rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w tym okresie miał ówczesny wiceminister do spraw motoryzacji Julian Piasecki. Doprowadził on do wydania przez rząd dwóch rozporządzeń, mających na celu gruntowne poparcie krajowego przemysłu motoryzacyjnego.

 
Mercedes W114 / W115
Samochody zabytkowe


Historia trójramiennej niemieckiej gwiazdy, synonimu ekskluzywności i jakości w branży motoryzacyjnej, narodziła się ponad 100 lat temu. Twórcami marki były nazwiska trzech mężczyzn oraz imię córki jednego z nich, które dało początek,  jednych z najbardziej popularnych i docenianych marek na świecie.



 
"Nieśmiertelny" Mercedes W107
Samochody zabytkowe


Wyobraźcie sobie samochód, który podczas jego prowadzenia sprawia, że świat wokół Was się zatrzymuje, ale nie ma to znaczenia, ponieważ zachwyceni jego urokiem chcielibyście pokonywać nim kolejne kilometry szos. Taką właśnie maszyną jest Mercedes W107 SL – klasyczny roadster, znany również jako R107. Od samego początku, czyli jego prezentacji wiosną 1971 roku, budził wiele pozytywnych emocji – zachwycał smukłą sylwetką, dynamicznym silnikiem, oraz komfortowym wnętrzem.

 
"Moje maleńkie słodkie coupe" - Cadillac Coupe de Ville 1959
Samochody zabytkowe


Jazda cadillakiem to jedna wielka przyjemność. Kiedy usiądziemy na kanapie, miło zaskakuje nas delikatne zapadanie w mięciutką skórę i ogrom przestrzeni w środku samochodu. Dodatkowo przednia kanapa sterowana jest elektrycznie w sześciu płaszczyznach. Po wygodnym usadowieniu na miejscu kierowcy przekręcamy kluczyk i wydobywa się delikatne mruczenie. Silnik pracuje delikatnie, równo z charakterystycznym bulgotaniem V8.

 
BMW E12 - "Na tor czy do filharmonii?"
Samochody zabytkowe


Z czym kojarzy Wam się marka BMW? Ze sportowym stylem, klasyką, komfortem, a może niezawodnością? Bo dla mnie BMW to te wszystkie wymienione cechy i to nie tylko w autach produkowanych od lat 90. do teraz, ale także tych z czasów wcześniejszych –  young'  i oldtimerów. W tej firmie przeszłość jest tradycją i powodem do chluby…



 
"Duży Fiat" - Polski Fiat 125p
Samochody zabytkowe


Któż z nas nigdy nie jechał poczciwym „Dużym Fiatem”? Samochód ten wraz z Fiatem 126p zmotoryzował nasz kraj. Niezliczone egzemplarze, służące jako taksówki we wszystkich polskich miastach, przewiozły miliony pasażerów. Fiat 125p wystąpił niemal we wszystkich Polskich filmach z lat 1970-1990. Często obsadzano go w rolach pierwszoplanowych, (patrz „Zmiennicy”, „Brunet wieczorową porą”). Do dziś na ulicach możemy spotkać, zmęczone wieloletnią eksploatacją, Fiaty, za których kierownicami siedzą kierowcy z sześćdziesiątką na karku.




 
Aerosanie Pobieda Sever-2
Samochody zabytkowe


Aerosanie (Pobieda) Sever-2 a w zasadzie po prostu Sever-2 powstały by umożliwić dostarczanie poczty na daleką północ ZSRR. Samochód przerobiono, dodając 260-konny silnik lotniczy. Powstało dokładnie 100 sztuk. Poruszały się po bardzo głębokim śniegu i cienkim lodzie, nie straszne były im śnieżyce i mróz. Miały wprawdzie problemy z pokonywaniem wzniesień, ale w warunkach, w jakich były eksploatowane, nie był to jednak wiodący problem.



 
Mój ulubiony „Mustang” - Dodge Dart GT ´69
Samochody zabytkowe


Był początek maja, piękny słoneczny dzień, ciekawe auto do sprzedania, a miejscowość Chęciny całkiem blisko. Szybko zapadła decyzja: „Jedziemy go obejrzeć!”. W ogłoszeniu było napisane, że jest to Dodge z 1968 roku. Po małym rozeznaniu, doszłam do wniosku, że musi to być model Dart GT ‘69...


 
Bugatti tipo 41 Royale
Samochody zabytkowe


Samochód, który od wielu lat rozpala wyobraźnię maniaków motoryzacji na całym świecie. Ogromny. Luksusowy. O jedną piątą dłuższy od współczesnego Rolls-Royce Phantoma i o jedną czwartą cięższy. Samochód mający z założenia być własnością jedynie koronowanych głów - Bugatti tipo 41 Royale.


 
Mazda 110S Cosmo
Samochody zabytkowe


Mazda 110S Cosmo to pierwszy seryjny samochód z silnikiem Wankla. Pojazd ujrzał światło dzienne w roku 1967, dając początek trwającej do dzisiaj tradycji produkowania sportowych samochodów z motorem rotacyjnym, w tym także legendarnej Mazdy RX-7.

 
Opel Kadett B
Samochody zabytkowe


Znany nam doskonale kanciasty Opel Kadett, którego ostatnią wersję modelową (Opla Kadetta E) wciąż jeszcze zauważyć można na polskich drogach, to model o zaskakująco długiej historii. Pierwszy samochód o tej nazwie, Opel Kadett I, zjechał z taśm montażowych już w roku 1936 i produkowany był w wersji do roku 1940. Następny pojazd o tej nazwie pojawił, się w ofercie firmy dopiero w roku 1962, kiedy to światło dzienne ujrzał Katett A, bezpośredni przodek bohatera artykułu. Kadetta A produkowano do roku 1965, zaś rok później wyprodukowany został milionowy egzemplarz tego modelu - w nowej odsłonie, czyli nasz główny bohater; Opel Kadett B.


 
Maserati Ghibli
Samochody zabytkowe


Wśród wielu niesamowitych pojazdów, które wyprodukowano we włoskiej firmie Maserati jest jeden, o którym naprawdę warto napisać, gdyż posiada niekwestionowany styl i elegancję. Ghibli, bo o nim mowa, to jeden z wielu supersamochodów, wyprodukowanych u schyłku lat 60’.

 
Bugatti Type 57
Samochody zabytkowe


Bugatti Type 57 zostało oficjalnie zaprezentowane na paryskim pokazie w 1934. Model został wypuszczony w trzech wersjach: czterodrzwiowy sedan "Galibier", dwumiejscowe coupe "Atlante" i czteromiejscowy kabriolet "Stelvio". W 1936 model 57 został zaprezentowany także z podwoziem typu "S". W tym roku, zakres nadwozi oferowanych przez Bugatti, został poszerzony o dwumiejscowego, sportowego "Aravis", dwudrzwiowego, czteromiejscowego "Coach ventoux" i super wyścigowego "Atlantic", opartego o model "S". Ostatni rodzaj nadwozia, kabriolet "Aravis", został zaprezentowany w 1938.

 
Hudson Hornet
Samochody zabytkowe


Hudson Hornet to nazwa dobrze dziś znana przede wszystkim najmłodzym miłośnikom czterech kółek, a to za sprawą filmu Disneya "Auta", w którym Hudson występuje jako weteran szos i nieco zgorzkniały mentor głównego bohatera. Obsadzenie Horneta w tej roli jest niezwykle trafione. Na początku lat pięćdziesiątych święcił triumfy na amerykańskich torach wyścigowych i trwale zapisał się w annałach sportu samochodowego.

 
Dodge Charger 66'
Samochody zabytkowe


Muskularna sylwetka Dodge'a Chargera jest jednym z pierwszych obrazów przychodzących do głowy po usłyszeniu hasła "muscle car". Słynnym pościgiem za Fordem Mustangiem GT 390 w filmie "Bullit", Charger na zawsze zapisał się w annałach historii motoryzacji i zajął poczesne miejse w świadomości amerykanów. Sportowe zacięcie Charger potwierdził serią sukcesów w słynnym NASCAR. Dziś Charger jest cenionym klasykiem, a jego rzadkie wersje są kolekcjonerskim rarytasem. Silnik amerykańskiego Rumaka  jest także wdzięcznym obiektem, poddającym się wszelkim, podnoszących moc modyfikacjom - można spotkać nawet modele mające pod maską powyżej pięciuset KM.

 
Buick Riviera 1978 LXXV
Samochody zabytkowe


Buick to marka samochodów, ciesząca się w USA szczególnym szacunkiem i estymą. Jest to aktualnie jeden z najstarszych producentów samochodów na świecie - pierwsze modele marki Buick datuje się na 1903 rok, co daje ponad wiekową tradycję konstruowania samochodów. W Ameryce marka słynie z pojazdów łączących w sobie imponujące osiągi i luksusowe wyposażenie - modele Riviera są kwintesencją tej filozofii.

 
Mercedes 600
Samochody zabytkowe


Mercedes W100 (Mercedes 600) to jeden z najbardziej luksusowych samochodów marki Mercedes-Benz w historii, a także jeden z bardziej luksusowych samochodów w ogóle. W ofercie modelowej Mercedesa przez osiemnaście lat zajmował pozycję pojazdu flagowego - po wycofaniu Mercedesa W100 z produkcji topowym modelem marki została S-klasa.


 
Fiat 132
Samochody zabytkowe


Produkowany w latach 1972-1982 jako następca Fiata 125, Fiat 132 był dużym, rodzinnym, czterodrzwiowym sedanem. Po swoim poprzedniku Fiat 132 odziedziczył płytę podłogową, przekładnię kierowniczą i przednie zawieszenie - z tyłu zaś, charakterystyczne resory eliptyczne zastąpione zostały sprężynami oraz drążkami, co wpłynęło na znaczne poprawienie trakcji i komfortu podróżowania.

 
Ford Mustang
Samochody zabytkowe


Ford Mustang to samochód, o którym słyszał niemal każdy. Budzi wielkie emocje od momentu wyprodukowania pierwszego egzemplarza aż do dziś. Nieprzerwanie, już od 45 lat, jest obiektem pożądania. Obiektem westchnień zarówno młodych jak i starszych ludzi. Można zapytać, dlaczego? Czy to jego uroda, a może wielka moc? Zapewne nie, gdyż są piękniejsze i szybsze samochody.

 
Lux-Sport
Samochody zabytkowe


Czy możliwe jest, by polski samochód był jednym z najlepszych na świecie w momencie, w którym opuścił fabrykę? Czy był taki rodzimy pojazd, który zawierał wiele unikalnych i bardzo nowoczesnych rozwiązań technicznych oraz eleganckie i aerodynamiczne nadwozie?

 
Fiat 127
Samochody zabytkowe


Fiat 127 zjechał z taśm montażowych w roku 1971 i niemal natychmiast stał się wielkim sukcesem zarówno na rynku włoskim jak i za granicą. Zastąpił tylno-silnikowy model 850, lecz przez krótki okres czasu produkowano je jednocześnie. Został nawet wyróżniony tytułem "Europejskiego Auta Roku" w 1972r. Produkowano go do roku 1983 a w Argentynie aż do 1997r. Nie obyło się bez zmian. Już w roku 1977 - sześć lat po premierze, powstała nowa odświeżona wersja Mk II. W 1982 niezbyt udaną Mk III, którą to produkowano jedynie dwa lata, ponieważ musiała ustąpić miejsca Fiatowi Uno.


Mam Forda - u mnie ma dożywocie !!!

Offline

Klub Miłośników Starej Motoryzacji

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
GotLink.pl