Forum Klubu "Oldtimer Chojnów"

Klub Miłośników Starej Motoryzacji


#1 2011-06-06 19:34:53

 joystic

Użytkownik

Zarejestrowany: 2011-06-06
Posty: 23
Punktów :   

Motocykle

Motocykle
Harleyem przez PRL
Motocykle

Było lato roku 1984, upał, super pogoda, słońce, a ja jak zwykle „w lesie". Właśnie kończyłem składać WL-kę w „dużym” (12 m²) pokoju mojego mieszkania na trzecim piętrze. Właściwie motocykl był gotowy, męczyłem się tylko z górą silnika. W tamtych czasach oryginalne tłoki do Harleya kosztowały majątek. Były dwie możliwości: albo stosowało się tłoki z motocykla MZ, ze stoczonym o 2 mm denkiem, podcięte od spodu 3 mm i oczywiście z wytoczonym rowkiem na pierścień olejowy, lub tłoki od Malucha (Fiat 126p) z przetoczonym płaszczem i zrobioną również na tokarce owalizacją. Należy tutaj powiedzieć, że wszystkie prace tokarskie wykonywał zaprzyjaźniony pan Józek. Każdy (motocyklista) miał takiego pana Józka, bo bez niego składanie motocykli było niemożliwe. W późnym PRL-u we Wrocławiu było około 15 Harleyów, ich szczęśliwi właściciele ciągle je remontowali i przerabiali z wielką determinacją, utrzymując maszyny na chodzie.

 
Rudge Four
Motocykle


Początki brytyjskiej firmy Rudge sięgają roku 1870, kiedy to Daniel Rudge, entuzjasta rowerów z Wolverhampton postanowił sprzedać swój pierwszy rower wyściogowy. Pasja Rudge'a  i jego talent konstruktorski w krótkim czasie pozwoliły rowerom Rudge stać się najlepszymi konstrukcjami tamtych lat, zdobywając złoty medal na wystawie w Londynie, w roku 1878. Dwa lata później Daniel Rudge zmarł, jednak utworzona przez niego firma istniała dalej, rozszerzając działalność poza rynek rowerowy - w roku 1911 światło dzienne ujrzał pierwszy motocykl tej marki.

 
Indian Scout
Motocykle


Indian Scout został zaprojektowany przez Charlesa Franklina, który od 1914 roku pełnił funkcję naczelnego inżyniera zakładów Indian. Był to krok milowy w jego karierze inżyniera. Charls Franklin jeszcze w Irlandii, skąd pochodził i gdzie zdobył wykształcenie, dał się poznać jako uzdolniony zawodnik, biorąc udział w wielu lokalnych wyścigach. W roku 1911 został przyjety do team’u Indiana i wystartował w Isle of Man TT, zajmując drugie miejsce za Oliverem Godfreyem, a przed Arthurem Moorhousem. Wszyscy trzej kierowcy reprezentowali Indiana. Był to pierwszy w historii przypadek, kiedy to na wszystkich stopniach podium Isle o f Man TT stanęli kierowcy wyłącznie jednej marki.

 
WFM 125 M06
Motocykle


WFM to motocykl, który zmotoryzował Polskę. Każdy go widział, każdy go zna, ale mało kto wie, że w 1956 roku udział tego motocykla, w ogóle tego typu pojazdów, przekraczał 50%. W obecnych czasach prawdopodobnie żaden pojazd nie jest w stanie zbliżyć się do tego wyniku. Dziś nadal jest bardzo popularny wśród początkujących pasjonatów motocykli zabytkowych – głównie ze względu na niewygórowaną cenę.


 
Norton Commando
Motocykle


Motor produkowany był niemal przez dziesięć lat, w okresie od 1968 do 1977 roku. W tym czasie pięciokrotnie wygrał konkurs magazynu MCM (Motorcycle News) na "Motocykl roku". Już sam ten fakt świadczyć może o tym, iż była to konstrukcja niezwykle udana. Swój sukces w dużej mierze zawdzięczał ramie i zastosowaniu poduszek tłumiących wibracje.

 
Pierce Four
Motocykle


Na początku XX wieku rodzina Pierce’ów produkowała najwyższej klasy samochody pod marką Pierce - Arrow. Były to wspaniałe automobile dla najzamożniejszych Amerykanów. Gdy Percy Pierce, syn właściciela i założyciela firmy George’a Pierce’a, przywiózł z Francji doskonały czterocylindrowy motocykl FN Four, postanowił zbudować w oparciu o projekt FN motocykl z najwyższej półki przeznaczony na rynek amerykański.

 
Polskie motocykle SHL w Indiach, czyli Rajdoot 175
Motocykle


Pewnego dnia otrzymałem e-mail od człowieka z Indii, z okolic New Delhi. Pisał, że znalazł mój adres w Internecie, gdy poszukiwał informacji o motocyklach Rajdoot, czyli naszych dawnych SHL M11, które jak wiadomo były produkowane na licencji w Indiach. Ów kolega z nieukrywaną radością napisał, że chciałby nawiązać kontakt ze środowiskiem fanów motocykli SHL w Polsce i chciałby się dowiedzieć jak najwięcej o tych maszynach. Prosił także o pomoc w zdobyciu części, głównie przedniego reflektora i kilku drobiazgów, jako że w Indiach bardzo trudno kupić części nadwozia, podczas gdy części silnikowe są łatwo dostępne. W ten oto sposób nawiązałem wirtualną znajomość z grupą fanów Rajdoot’a w Indiach.

 
Dresda Triton (Tryton)
Motocykle


W latach 50’ zrodziła się jedna z legend brytyjskiej motoryzacji. Powstała z połączenia doskonałego silnika Triumpha i równie perfekcyjnej ramy Nortona. Dokonanie tego mariażu nie było łatwe, ale jego efekt okazał się zarówno efektowny, jak i efektywny.


Mam Forda - u mnie ma dożywocie !!!

Offline

#2 2014-10-04 20:18:58

Sobik

Nowy użytkownik

Zarejestrowany: 2014-10-04
Posty: 7
Punktów :   

Re: Motocykle

o ciekawe opracowanie

Offline

Klub Miłośników Starej Motoryzacji

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
GotLink.pl